Dyskopatia kręgosłupa

Dyskopatia to inaczej choroba krążka międzykręgowego, zwanego dyskiem. Aby dobrze zrozumieć, na czym polega to schorzenie, trzeba poznać budowę i funkcję dysku, ważnego elementu kręgosłupa.
Wszystkie trzony kręgów, począwszy od kręgosłupa szyjnego po lędźwiowy, wyposażone są w krążki, które dodatkowo stabilizuje złożony system więzadeł.

Krążek międzykręgowy (potocznie zwany dyskiem) pełni rolę amortyzatora.  Zbudowany jest z jądra miażdżystego i z otaczającego go pierścienia włóknistego. Pierścień ten składa się z koncentrycznie zbudowanych blaszek, włókien kolagenowych, które sprężynują razem z dyskiem.
Niestety, w miarę upływu lat w samym krążku dochodzi do zmian degeneracyjnych. Stopniowo traci on swoją sprężystość, elastyczność i tzw. uwodnienie.Ponieważ zawartość krążka nie jest unerwiona, dyskopatia początkowo nie jest odczuwalna. Pierwszym jej sygnałem jest ograniczenie ruchomości kręgosłupa. A gdy pojawi się już ból, oznacza to, że doszło do wypukliny (odkształcenia krążka) lub poważniejszego stanu, czyli przepukliny (rozerwania krążka).

Fragmenty dysku mogą się wpuklać do kanału kręgowego. Dochodzi wtedy do ucisku na przebiegające tam korzenie nerwowe, co objawia się silnym, rwącym bólem. W miejscu ucisku (kompresji) na nerw może pojawić się miejscowy obrzęk, zwiększający dodatkowo ucisk na nerw i nasilający dolegliwości bólowe. W stanach bardziej zaawansowanych przewlekła kompresja może spowodować zaburzenia ukrwienia korzenia nerwowego, a w konsekwencji doprowadzić do jego obumarcia.

Rodzaje bólu towarzyszące przy dyskopatii

• Zapalny - jest spowodowany uwalnianiem się substancji chemicznych w jądrze miażdżystym, które podrażniają zakończenia nerwowe w pierścieniu włóknistym.
  • Mechaniczny - jest spowodowany uciskiem korzenia rdzeniowego na skutek przepukliny.

Dolegliwości towarzyszące dyskopatii

• zwiększone napięcie mięśni przykręgosłupowych
  • ograniczenie ruchomości kręgosłupa
  • silny ból na wysokości przepukliny
  • promieniowanie bólu do nogi (rwa kulszowa)
  • drętwienie nóg
  • skrzywienie tułowia
  • osłabienie siły mięśni nóg
Jeżeli dolegliwości  nie ustępują po kilku dniach, są silne lub występują jakieś inne niepokojące objawy wskazana jest wizyta u lekarza w celu zaplanowania odpowiedniego leczenia. Ocenia się, że zaledwie u ok. 3% chorych z dyskopatią lędźwiową konieczna jest operacja. W większości przypadków chorzy potrzebują odpowiedniego leczenia i rehabilitacji pod kontrolą doświadczonego fizjoterapeuty. Zabieg chirurgiczny jest traktowany jako ostateczność i brany pod uwagę tylko wtedy, gdy pojawiają się objawy ucisku na korzenie nerwowe rdzenia kręgowego lub gdy pacjent odczuwa silny ból.

Leczenie dyskopatii

Pierwszym krokiem jest zalecenie zastosowania rehabilitacji, leków przeciwbólowych oraz modyfikacji aktywności. Przy niewielkiej dyskopatii możemy zastosować blokady (celowane podanie sterydu) co zmniejsza stan zapalny chorego dysku. Opcjonalnie możemy wykonać nukleoplastykę (w przypadku wypukliny dysku) lub usunąć endoskopowo przepuklinę dysku. W niektórych przypadkach wskazany jest tradycyjny zabieg operacyjny „na otwarto” lub w przypadku istnienia niestabilności zaleca się usztywnienie chorego odcinka kręgosłupa przy użyciu implantów. Decyzję odnośnie leczenia podejmuje indywidualnie lekarz na podstawie wywiadu, badania neurologicznego, rezonansu magnetycznego czy innych niezbędnych badań.

dr n. med. Mariusz Śmigiel
dr n. med. Jerzy Grzywocz