Endoproteza biodra – endoprotezoplastyka stawu biodrowego

Endoprotezoplastyka stawu biodrowego nazywana endoprotezą biodra to rutynowy zabieg wykonywany w Klinice Nieborowice. W naszym społeczeństwie stale przybywa nowych Pacjentów wymagających wymiany chorego stawu biodrowego. Konieczność wymiany “biodra” może mieć wiele przyczyn, jednak najczęściej wynika ze zniszczenia stawu przez chorobę zwyrodnieniową, której towarzyszy uporczywy ból oraz ograniczona aktywność fizyczna. Zabieg endoprotezoplastyki pozwala u większości Pacjentów pozbyć się bólu i wrócić do normalnego, aktywnego życie. W Klinice Nieborowice stosujemy najnowsze, małoinwazyjne metody leczenia, takie jak małoinwazyjny dostęp przedni (DAA-Direct Anterior Approach), które zwiększają bezpieczeństwo oraz okres rekonwalescencji.

Wskazania do zabiegu: staw biodrowy złożony jest z dwóch podstawowych części: głowy kości udowej oraz panewki stawowej w miednicy kostnej. Staw biodrowy jest stawem kulistym, w którym głowa kości udowej wykonuje ruchy kuliste wewnątrz panewki. Staw biodrowy przenosi ciężar tułowia na kończyny dolne. Głównym i najczęstszym wskazaniem do wykonania zabiegu endoprotezoplastyki stawu biodrowego jest choroba zwyrodnieniowa. Objawami choroby zwyrodnieniowej stawu biodrowego jest ból (często powysiłkowy, w trakcie obciążania kończyny) pojawiający się najpierw sporadycznie, a z czasem ciągły oraz ograniczenie ruchomości w stawie. Przyczynami choroby zwyrodnieniowej stawu biodrowego są:

• wiek
  • nadmierna masa ciała
  • wykonywany zawód
  • zaburzenia budowy stawu

Lekarz specjalista przeprowadza szczegółowy wywiad z Pacjentem, który jest podstawowym źródłem informacji o danym schorzeniu. Następnie przeprowadzane jest badanie fizykalne, podczas którego lekarz ocenia ruchomość stawu biodrowego. Kluczowe jest również wykonanie odpowiednich badań obrazowych (najczęściej RTG). Badanie obrazowe pozwalają ocenić stopień zaawansowania choroby zwyrodnieniowej oraz wykonać indywidualne planowanie przedoperacyjne (dobór rozmiaru panewki oraz trzpienia elementu udowego endoprotezy biodra).

ZABIEG – endoprotezoplastyka stawu biodrowego, endoproteza biodra

dni

rehabilitacja

Konsultacja anestezjologiczna odbywa się po zakwalifikowaniu do zabiegu, natomiast dodatkowo w dniu zabiegu lekarz anestezjolog odbywa ponownie rozmowę z Pacjentem. Zabieg endoprotezoplastyki stawu biodrowego przeprowadzany jest zazwyczaj w znieczuleniu podpajęczynówkowym, tzn. Pacjent zostaje znieczulony od pasa w dół, bądź o wiele rzadziej w znieczuleniu ogólnym dotchawiczym. Ważne jest również odpowiednie przygotowanie rehabilitacyjne, mające na celu zwiększenie siły i masy mięśni oraz uzyskania maksymalnie możliwego zakresu ruchu w biodrze. Należy zaopatrzyć się w kule łokciowe.

Prosimy o zapoznanie się z ogólnymi dokumentami dotyczącymi zabiegów ZOBACZ.

Zabieg operacyjny przeprowadzany jest przez zespół lekarzy na sali operacyjnej przy użyciu zestawu narzędzi dedykowanego do implantacji endoprotezy z dostępu małoinwazyjnego przedniego. Największymi korzyściami płynącymi z wykonania zabiegu z dostępu małoinwazyjnego są:

• niewielka traumatyzacja tkanek – mięśnie są jedynie rozchylane, a nie przecinane
  • możliwość precyzyjnej, śródoperacyjnej oceny długości kończyn co minimalizuje ryzyko nieprawidłowego doboru rozmiaru elementów endoprotezy
  • szybki powrót do sprawności fizycznej

Zabieg operacyjny polega na usunięciu zniszczonej głowy kości udowej oraz zastąpieniu jej elementem udowym endoprotezy. Zastąpieniu zniszczonej chrząstki panewki elementem panewkowym endoprotezy. W Klinice Nieborowice korzystamy z najnowszych rozwiązań oraz implantów wiodących producentów (Corin oraz Smith&Nephew).

Rehabilitacja po zabiegu endoprotezoplastyki stawu biodrowego przebiega w kilku etapach. Pacjent już następnego dnia po wykonaniu zabiegu jest pionizowany i porusza się samodzielnie w asekuracji kul łokciowych, w trakcie pobytu szpitalnego, który trwa średnio 3 dni prowadzona jest rehabilitacja pod okiem wykwalifikowanego zespołu fizjoterapeutów. Przed wyjściem do domu pacjenci otrzymują w Izbie Przyjęć kartę informacyjną dotyczącą zabiegu oraz postępowania pooperacyjnego. Następnie po opuszczeniu szpitala pacjent prowadzi oszczędny tryb życia do czasu usunięcia szwów z rany pooperacyjnej. W dniu usunięcia szwów przeprowadzana jest również konsultacja rehabilitacyjna, w trakcie której fizjoterapeuta przekazuje wskazówki co do dalszej rehabilitacji. Cały okres powrotu do sprawności trwa około 6-8 tygodni.

Endoproteza biodra. Z filmu dowiesz się jak przebiega zabieg endoprotezoplastyki stawu biodrowego oraz powrót do zdrowia, swoją historią podzielili się nasi Pacjenci. Zabieg wykonywany jest z dostępu przedniego, dzięki czemu operacja jest małoinwazyjna i Pacjent szybciej wraca do sprawności.

Endoproteza biodra. Podziel się swoją historią – Pacjentka Kliniki Nieborowice p. Ismena opowiada o swojej historii wykonania zabiegu endoprotezoplastyki stawu biodrowego (główny operator: dr n.med. Adam Pierzchała).

lek. med. Mariusz Smolik

Specjalista Medycyny Sportowej