Leczenie palucha koślawego

Czas trwania zabiegu Pobyt w szpitalu Rekonwalescencja
40 minut 1 dzień 6 tygodni

Paluch koślawy zwany potocznie haluksem to deformacja stawu śródstopno-paliczkowego (polega na bocznym odchyleniu palucha). U osób z zaawansowaną deformacją paluch możę zachodzi na drugi palec, a nawet na trzeci i może się skręcać. Na początku zmiany chorobowe związane z paluchem koślawym są bezbolesne i występują sporadycznie, natomiast z czasem rozwija się miejscowo stan zapalny, który charakteryzuje się nasilonym bólem. Paluch koślawy jest najczęściej  występującą deformacja u kobiet.

Czy wiesz, że...

• Paluch koślawy jest uznawany za chorobę cywilizacyjną - problem ten dotyka ok. 4% populacji.
  • U połowy pacjentów do deformacji palucha dochodzi jeszcze przed 20 rokiem życia.
  • W ponad 80% przypadków haluks występuje na obu stopach.
  • Palkuch koślawy jest uznawany za chorobę dziedziczną (ok. 75% przypadków).

Leczenie operacyjne palucha koślawego wskazana jest przede wszystkim u osób, u których leczenie zachowawcze nie przynosi efektów i gdy chodzeniu towarzyszą dolegliwości bólowe.

Konsultacja i kwalifikacja do zabiegu

W trakcie konsultacji ze specjalistą przeprowadzany jest ogólny wywiad, ocena stanu klinicznego oraz badanie fizykalne. Lekarz zleca wykonanie na miejscu badania z zakresu diagnostyki obrazowej - w tym przypadku jest to badanie RTG. Następnie analizowane sa wyniki, oceniane jest połozenie wszystkich kości stopy, a następnie po zebraniu i przeanalizowaniu wyników lekarz przedstawia proponowany plan leczenia.

ZABIEG - Leczenie haluksów

Operacja palucha koślawego to precyzyjna korekta stawu, która w większości przypadków polega na nacięciu skóry, a następnie przecięciu I kości śródstopia i ustawieniu jej we właściwej pozycji. W Klinice Nieborowice stosuje się małoinwazyjne metody operacyjne, po zabiegu nie zakłada się gipsu, gdyż przecięte kości stabilizuje się implantami. Stosowane w klinice płytki oraz wkręty są obojętne dla otaczających je tkanek, przez co w przyszłości nie będzie to  przeciwwskazaniem do rezonansu magnetycznego. Czasami w ramach jednego zabiegu koryguje się też inne deformacje stopy, np. palce młotkowate.

Prosimy o zapoznanie się z ogólnymi dokumentami dotyczącymi zabiegów ZOBACZ

Po zabiegu

Pacjent może chodzic już w pierwszej dobie po operacji przy zastosowaniu specjalnego buta ortopedycznego odciążającego przodostopie. W specjalistycznym obuwiu zaleca się chodzić przez około 6 tygodni, w tym czasie dochodzi do zrostu przeciętej kości.

dr n. med. Juliusz Dec
lek. med. Mariusz Smolik